Friday, October 06, 2006

The chasing game

Dlm the earliest stage of every relationship, tentunya ada satu fasa utk memikat atau the chasing game. Mmg ada sesetengahnye yg malas nk mengejar dan kurang bersabar, lantas terus shj move on to stage konfessi. Ternyata org2 ini adalah sgt berani dan boleh menghandle rejection dgn sgt cool sekali (kerana kemungkinan utk direject mentah2 adalah sgt tggi juga). Tapi bg yg meyukai game ini (seperti saya), lebih sukar dan mencabar game ini, maka ia lebih menarik utk dimainkan.

game ini sgt menarik sekali utk dimainkan oleh both pihak yg dikejar dan mengejar. Yg mengejar akn cuba mjd extra charming dlm phase ini dan sedaya upaya memikat si pilihan hati. Yg dikejar pula mestila akn enjoy the extra special treatment and attention yg diberikan.

To me, yg paling best sekali dlm game ini mestila ketika kita cuba memikat dan cuba meninggalkan hints here and there along the way kpd idaman hati itu. Seperti bermain treasure hunt juga la kan, di mana dlm hal ini, ia tidak akn mbawa kpd harta karun, tp ia akn lead seseorg itu trus ke hati kita. Bukankah itu lebih menarik? Ahaha.

Dan paling mencabar sekali bila setelah kita meninggalkan hints itu, kita akn cuba pula mbaca respon yg diberikan kpd setiap hints itu. Signal2 ini la yg akn indicate samada si idaman hati itu interested ngn kita atau tidak. Tp yg lebih mdebarkan bila signal itupn seolah2 kurang jelas. Kita pn takut juga kan klu tersilap mtfsir signal itu dan akhirnye memalukan diri sendiri pula. Dan kita pn ragu2, adakah kita stand a chance dgn idaman hati itu? Wahaha.

Dan apakah yg lebih mcabar lg dlm game ini? Pastilah apabila kita tau yg kita ada competition pula. Waahh.. tentunye lebih menarik. Kita juga mstila tak mau kalah juga kpd competitor itu, jadi tentunye kita akn berusaha utk menjadi extra charming lg. hehe. Sgt bertuah la si idaman hati itu kerana mdapat lebih byk attention lg. hehe. So dlm hal ini, dia bolehla mbuat pilihan dan evaluate kesemua pesaing itu. Tapi harus diingat, kita haruslah bersaing secara sihat (dan penuh semangat kesukanan?). tidak perlula memperdajalkan competitor kita atau cuba menyingkirkan dia dr game ini dgn cara yg kotor. Temanya di sini ialah haruslah mempertingkatkan keupayaan diri dan bukannya menjatuhkan org lain. Tidak gentleman lah klu main kotor begitu.

Cuma perlu diingat, game ini memerlukan kesabaran yg sgt tggi. Klu anda yg jenis xsabar2 dan trus straight forward je ngaku yg anda sukakan seseorg, u just dun fit to play this game. Game ini memerlukan strategi yg sgt terancang dan setiap pelaksanaannye harusla secara halus gitu. Klu anda terburu2, abisla kan. Mmg akn mjadi major turn off la kpd si idaman hati.

Akhirnye, apabila telah tiba masa yg sesuai, barula smp kpd stage konfessi yg mendebarkan itu. Hahaha. Bilakah masa yg sesuai itu? Bila anda rasa anda telah mendapat signal yg secukupnye dari idaman hati itu yg dia juga menyukai anda la. Ehehe. Oleh itu mmg sgt penting la di sini utk peka kpd setiap signal yg diberikan, dan haruslah pandai mentafsirkan juga. Tapi klu dah sekian lama mcuba namun idaman hati tetapla tidak mberikan signal, maka berundurla dr game itu dgn cara yg terhormat. Mungkin ternyata itu bkn jodoh anda, maka cuba la lg di lain hari dgn org lain pula. After all, itu bolehla dikira sebagai practice juga kan? Practice makes perfect katanya.

Maka begitulah tips bercinta dr saya yg poyo ini.

4 comments:

Anonymous said...

Hihihi.. sorry lah dak payid oii.. akak x leh relate ngan cerita kau.. sbbnya? kami x de kejar mengejar. kami 'hidden crush' and 'head-on collision' muakakaka.. x de hint, tak de waiting for responds..

Fantagiro said...

Payid..
Sememangnya apa yg awak nyatakan mmg ada benarnya bagi sesetengah pasangan yg di luar sana yg pernah dan sedang melalui The Chasing Game ini.. unless akak Jebonx kita yg berlanggar terus crush... kuang.. kuang...
Sebab apa saya cakap camtu.. as im in that situation right now... syok sekali.. dan 80% tepat apa yg dinyatakan..
Hehehe.. adakah Payid juga melalui pengalaman yg sama?

payid said...

kak jebon
akak kan hebat. xyah kejar mengejar pn. lainla saya ni. kejar xdpt2. haha

fanta
gd luck dude. play smart. adakas saya melalui pengalaman yg sama? ehehe. mungkin kut

Fantagiro said...

Hehehe.. sama2 la kita Payid mengejar cita2 dan cinta.. hehhee.... good luck kat u gak..