Thursday, March 29, 2007

mari naik bas

sejak lebih kurang 2minggu lalu, aku dah ada pengalaman baru iaitu naik bas pegi keje (ye kwn2. aku dah keje!!!!). setiap pagi aku akn bersama ribuan warga kota yg gigih mencari rezeki yg halal berjuang demi menaiki kenderaan ke tempat kerja. selama 2 minggu ni, sempat la aku membuat sedikit analisa tntang pengalaman naik bas kat kl ni

pada pendapatan aku yg xseberapa ni (matila bulan ni gaji setengah bulan sajork), kalo kita nk naik bas kat kl ni, esp yg nk pegi keje la, perlu la dilengkapi dgn ciri2 berikut

1. ketangkasan - inila ciri yg paling utama skali klu korg nk tau. klu korg dah cukup tangkas untuk menaiki bas, maka korg xperlu lg mempunyai ciri2 yg seterusnya. klu ketangkasan korg mencapai nilai maksimum ketika acara berebut menaiki bas di pagi hari, maka dengan mudahnye juga korg akn dpt seat. maka dapatla korg menikmati perjalanan yg selesa ke tempat kerja. hehe. klu korg xcukup tangkas pula, berkemungkinan besar korg akn gagal menaiki bas tersebut. maka terpaksa menunggu bas lain yang kurang penuh (yg hanya akan berlaku selepas semua org pegi ofis dah). dalam erti kata lain lambat le korg g ofis. ari2 lambat, buang keje terus. padan muka!

2. ketahanan kaki - ini untuk berdiri di sepanjang perjalanan la, klu dah xdpt seat. pastikan kaki korg cukup kuat untuk berdiri sepanjang tempoh perjalanan. klu dr tempat korg naik bas nk g keje tu amik masa sejam, maka tambah la sejam dua lg untuk sebarang kemungkinan jln jem mcm haram pula. calculate la sendiri bape lama korg kene bdiri ye. sila pastikan anda memakai kasut yg sesuai (aku salute gadis2 yg mampu berdiri dlm bas pki kasut tumit tinggi. haibat)

3. kekuatan tangan - untuk membolehkan korg bergayut2an semasa berdiri itu. harusla memegang kepada sesuatu untuk mengelakkan kejatuhan di dlm bas itu kan? maka tangan korg juga harusla kuat untuk bergayut atau berpaut pd apa shj xkira tiang, mesin letak duit atau drebar bas itu sndiri (tp harapnye xdela sape2 cuba berpaut kat drebar tu plak. ngeri aku mbayangkannye)

4. kelenturan tubuh - atau fleksibiliti namanya. korg seharusnye berupaya berdiri dalam pelbagai posisi seperti yg dikehendaki seperti satu kaki di atas, satu lg di bawah lalu badan dipusing 90darjah ke kiri sambil tangan berpaut kepada peti duit itu (motif aku nk pegang peti duit je dr td). harus difahami, bila dah berhimpit2 itu, kadangkala korg dikehendaki untuk berdiri dlm posisi yg pelbagai. dahtu kene tahan dlm posisi tu untuk jangka masa yg lama plak. lenguh xlenguh belakang kira beb

5. keseimbangan badan - korg penah dgr hukum fizik ke dua x? (matila aku bukak kelas sains pulak). senang citer, dia ni berkaitan ngn inersia la. pendek lg cerita, korg kene berupaya menahan diri korg dr jatuh masa bas tetiba berhenti untuk mengambil penumpang di tepian jalan (tu je main point aku sbnanye. tetiba citer fizik lak aku ni). klu x, bersedia la korg untuk jatuh bedebuk , atau korg bernasib baik, korg jatuh la dlm dakapan sape2 lalu terus jatuh cinta pandang pertama. haha

6. ketahanan hidung - ni pun penting beb. jgn korg igt sume yg pegi keje pg2 tu wangi2 berbau perfume je. klu dh ada bangsa pemakan babi yg xsuka mandi pagi tu naik skali ngn korg nasibla. kdg2 korg juga terpaksa bernafas dlm udara ketihang (ketiak hangit) atau menghidu perfume2 murah berbau minyak angin yg dipakai oleh minah2 indon itu juga. klu korg boleh tahan nafas sepjg perjalanan tu mmg aku respek gile la. klu x jd la cm aku ni yg bernafas pelan2 je. setahun aku keje terus kene serangan asma. haha

maka sekiranya korg xde ciri2 di ats, belila kereta ye untuk pegi keje. sekian aku melaporkan untuk hari ini

7 comments:

pires said...

hahaha, sabar ye payid. memula keje, biasalah tu naik bas. dah lelama, bolehla pakai kereta kan :)

body odour yg biasa wat org tak tahan la. spashly kalau berhimpit ngan bangla atau si pari2.baunya...ya ampun!

Dil said...

ko bikin aku gelak pagi2 ni beb!spashly tang si pemakan babi yg ketiak hangit! inang la tu!

Ray said...

hahaha..aku sume ciri ade except ciri ke-6 tu. haruslah aku pengsan..

Fantagiro said...

Payid... spt kata Dil aku pun tak terlepas dari tergelak besar dalam unit nih sampai kawan2 ku pun terkejut...
Cabaran yg maha hebat yg aku tak dapat imaginekan... thats why la im trying to avoid using public transport yakni bus. Kalau monorail dan sewaktu dgnnya tu terpaksa la lgpun tak la jauh dari satu destinasi ke satu lagi.. tapi kalau boleh nak elak jugak.
Lepas ni leh la beli keta dan takyah nak berhimpit2 sambil menghidu perfume murah yg boleh merosakkan deria hidu anda itu... (ketihang pun boleh menjadi faktor jugak tau.. hahahha)

sekapal said...

heheh.. aku ingat lagik masa dok turun naik bas dulu. Yg bestnya ialah apabila dapat mengushar aweks2 kendu.

Ada satu hari tu aku yg dapat duduk ni siap boleh tertido kat perut kakak kendu yg berdiri dekat seat aku..

bila tersedar je, kakak tu menyengihh je. aduh..harumnyaaa..

dian said...

alamak kapal lawaknya kau.mrasa berbaring diriba akak kendu. nyum,nyum. wahai payid, bawak bersabar la eh? heheh..lama2 kau beli trus lori sejibik. mrasa lah!

payid said...

bawak lori? aku nk bwk kapa terbangla. tapi xde tempat parking kat sini. hehe