Saturday, May 15, 2010

cikgu payid

cikgu khabtiah adalah cikgu kelas aku masa darjah 3, 4 dan 5. cikgu khabtiah juga adalah cikgu disiplin sekolah. murid2 pandang dia mcm malaikat maut. sgt menggerunkan. but it's a different story with me

i ws the teacher's pet back then. ye, pernah juga wujud dlm kehidupan payid di mana guru2 tidak benci dan menyampah kepadanya. tapi time tu adalah zaman kegemilangan, di mana hanya aku seorg saja dlm kelas tu yg mampu menyaingi budak2 kelas pertama yg dilihat sebagai bakal mempunyai masa depan yg gemilang dan confirm akan masuk sekolah asrama penuh, MRSM dan sekolah menengah harian elit yg lain. budak2 kelas aku separuh daripadanya terdiri daripada bakal2 samseng alor setar yg mmg xde harapan nk hirup udara sekolah berasrama penuh.

i ws her personal favourite and she made it really obvious. no wonderla separuh dpd klasmate aku time tu sgt anti ngn aku.i ws the class monitor automatically (sbb dia terlalu syg, xmau lepaskan aku jd prefect. sebagai ganti, dia bg jawatan class monitor) and the class monitor masa tu terpaksa turun pangkat menjadi assistant atas alasan dia terlalu bz dgn aktiviti ko kurikulum. assistant monitor yg sedia ada juga diturunkan pangkat sebagai pelajar biasa sahaja, namun tiada alasan yg diberi

cubaan2 untuk menggulingkan aku ketika itu juga berjaya dipatahkan oleh cikgu khabtiah. contohnya bila ada classmate aku mengadu (mengacum org utara panggil) "cikgu....payid makan dlm kelas" ckigu khabtiah membela aku dgn berkata "biaqla. dia kan ketua kelas. dia sibuk sgt, xsempat pi mkn kat kantin. lagipun kalau kotoq, nanti dia bersihkanla". ok, ketua kelas semasa sekolah rendah adalah sgt busy, ok.

masa hari last aku di sekolah rendah, i broke down into tears when she hugged me goodbye. back then, i thought aku cuma terlalu sedih to bid her farewell. now only i realised, i lost not only a teacher, but a mother figure who'll always look out for me when im in trouble. the last time i spoke to her is when i ws offered for sekolah berasrama penuh. and i can tell frm her tone that she's really proud of me

aku xtau la kalau cikgu khabtiah masih mengajar lg sekarang. cuma aku harap, ada di antara student dia yg dapat mengenali dia lebih dr seorg guru disiplin yg sgt tegas dan sgt digeruni. aku harap ada di antara mereka yg akan menghargai dia sebagaimana aku sgt menghargainya sbg seorg yg aku anggap telah memeberikan aku asas utk aku corak hidup aku dan berada di mana aku ada sekarang

untuk cikgu khabtiah dan semua guru2 di malaysia. selamat hari guru

3 comments:

N.A.F. said...

Best kan jadi teacher's pet? I used to sleep time class BM. Dahla tidur, pengawas lagi tu! Mmg contoh yang baik.

payid said...

serious best gile. terasa sgguh powerful.
tapi bersediala utk dibenci oleh klasmate anda sendiri. haha

jebonx said...

mcm x best. best lagi jd samseng kampung dusun :-P