Friday, August 21, 2009

kenangan ramadhan payid

ramadhan muncul lagi, silih berganti. dan aku bersyukur kepada Allah kerana dipanjangkan usia untuk menempuh ramadhan sekali lagi, Alhamdulillah. sama2 kita menghayati bulan yg penuh keberkatan ni dgn memperbanyakkan amal dan mengurangkan dosa. moga kita sama2 beroleh keberkatanNya

ada cerita ramadhan yg best yg aku teringin nk kongsi ngn korg semua. cerita yg mungkin gembira, mungkin juga menyentuh hati. xpe, kamu judge la sndiri selesai membaca nnt ye. lgpon menjelang ramadhan ni kita cerita benda2 best je la. benda xbest kita sambung lepas raya nnt eh

masa aku study kat johor dlu, ramadhan adalah antara bulan yg aku nantikan. xsabar aku berjumpa dgn sesuatu yg aku hanya muncul setahun sekali. dan bila ramadhan menjelang, tika aku lihat tapak bazaar mula disiapkan dengan payung2 mula didirikan, aku tersenyum sendiri dlm hati. yes, boleh makan nasi beriani lagi!

padahal patutnye kau nantikanla malam lailatul qadar ke, terawih ke, tadarus ke. nasi beriani yg kau tggu payid? isy..isy..isy.. (kata para pembaca dlm hati)

ok, inila peluang last korg mengata kat aku ye, xpe. aku ampunkan korg utk kesekian kalinye menjelang ramadhan ni. hiks

ok ok sambung. bukanla hari lain xde nasi beriani kat parit raja tu. tapi nasi beriani yg istimewa ni cuma ada di bazaar ramadhan je. hari lain mmg xjual. aku pon xtahu kenapa. mungkin sbb tu dia special. lagipon mmg nasi beriani tu sgt sedap tahap dewataraya. harus aku eksaited tiap kali menunggu kemunculannye

beriani ni dijual oleh 2 org abg yg badannye agak 'sihat', beserta dgn pembantu2 mereka yg aku kira budak kolej aku juge. dia cuma ada 2 menu, nasi beriani dan nasi tomato, beserta dgn lauk ayam, daging dan kambing serta ayam masak merah bagi nasi tomato. tiap kali makan kau mmg rasa heaven sgt. dan harus sgt kenyang tahap dewa kerana portionnye sgt generous. mungkin abg2 itu menjual mengikut portion yg mereka mkn kut. dan tiap kali aku gunakan alasan akibat mkn beriani tu utk melambat2kan maghrib dan memonteng terawih sbb xlarat nk angkat perut. haha. tp serious seh, mmg gile kenyang nye mkn beriani tu

mula2 aku jatuh cinta dgn beriani tu masa aku 1st year lagi. dan sejak tu, tiap kali ramadhan aku akan muncul di gerai abg tu selang sehari. kdg2 3 hari berturut2 pon aku boleh beli beriani abg tu. aku segan nk beli hari2 walau aku xtau kenapa aku segan. mungkin aku segan bila abg2 tu tau yg aku sgt mencintai berianinye hinggakan hari2 aku jd pengunjung setia. kdg2 aku buat kemunculan secara solo, kdg2 aku siap angkut konco2 aku. kdg2 walau aku muncul secara solo, aku siap beli 4, 5 bungkus nasi lagi utk kwn2 aku. dan salah seorg abg itu pon semacam ada 'bond' dgn aku bilamana kdg2 aku boleh membeli dgn harga diskaun. dan yg paling best, tanpa diminta abg tu siap tau lagi bahagian kambing yg aku suka. *tetiba air liur aku kecur mengenangkan lauk kambing tu

tapi masa aku fourth year kat uni, untuk kali pertama dlm sepanjang ramadhan thn tu, abg2 itu tidak berniaga pada suatu hari. tapak gerainya kosong hari itu. aku yg mmg bercadang mau beli beriani mundar mandir beberapa kali di hadapan tapak gerai tu. aku pujuk hati, mungkin abg2 ni terlambat. aku pusing beberapa round bazaar ramadhan tu sambil menanti lori abg2 tu

dan setelah beberapa pusingan, tiba2 aku dipanggil salah seorg adik yg lepak kat tapak gerai tu. boleh aku xperasan budak pembantu abg2 tu masa buat round td. mungkin terlalu letih berpuasa, atau terlalu mengidamkan beriani. eheh. agknye mesti budak2 tu dah perasan aku lalu byk kali depan tapak gerai tu. terasa sedikit segan kat situ, tapi aku pegi juga dkt budak2 tu

dan dpd salah seorg dr mereka aku menerima perkhabaran yg amat mengejutkan. pd mlm selepas berbuka puasa sebelumnye, salah seorg abg itu diserang sakit jantung yg mengejut. dan dia menemui ajalnya pada mlm itu. aku terkesima, mungkin aku terdiam beberapa saat kut tanpa dapat memberikan respon. sungguh, aku amat terkejut. aku terkejut dgn pemergian yg tiba2 itu. dan aku juga terkejut mungkin kerana pemergian itu tiba2 memberikan kesan yg hebat kepada aku.

pada adik itu, aku sampaikan salam takziah buat keluarga arwah. dan tika aku sampaikan perkhabaran itu pd kwn2 aku, aku tetiba tersebak. aku sedih dgn pemergian seseorg yg bukan sesiapa pon aku kira pada mulanya. dia sekadar abg penjual beriani, yg tidak pernah aku ketahui pon namanya tika hayatnye. dan petang itu, aku tiada semangat utk berbuka buat kali yg pertama sepanjang ramadhan aku di uni. jenuh juga la kwn2 aku memujuk time tu walau aku kira derang kurang mengerti kenapa pemergian abg beriani itu membawa kesan yg amat hebat kepada aku. jgnkan derang, aku sendiri pon xfaham masa tu

dan malam tu, selsesai terawih dan witir, aku memanjatkan doa kepada Allah. moga Allah mengampunkan dosa abang itu dan menempatkan rohnya di kalangan org2 yg Dia kasihi. moga Allah merahmati abang itu dan ahli keluarga yg ditinggalkannya. dan aku sedekahkan Al Fatihah serta Yaasin kepada arwah. mungkin itulah saja sumbangan aku kepada arwah buat kali terakhir

selepas itu pemergian abg beriani tu, ramadhan aku jadi kurang beseri. kwn2 abg beriani dan pembantunye masih berniaga, tapi berianinya tidak dirasakan seperti dahulu. ye la, sebelum2 ni arwah yg masak. tentu rasanya tak sama. lagipon mungkin aku rindukan arwah yg tau bahagian kambing kesukaan aku tapi kali itu aku perlu memilih sendiri bahagian yg aku mau

itu cerita ramadhan 4 tahun lepas, tapi kenangan itu masih segar dlm ingatan, terutama setiap kali ramadhan menjelang. dan aku xsangka, walau setelah 4 kali ramadhan berlalu, aku masih terasa sebak dan aku rasa ada air mata yg bergenang ketika menulis post ni

moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh abg beriani yg tidak aku ketahui namanya itu

salam ramadhan untuk semua pembaca muslim aku. selamat berpuasa dan selamat beribadah. maafkan andai ada kesalahan bahasa dan tingkah laku selama ini. harap dihalalkan andai ada yg terkurang atau terlebih

9 comments:

vanila said...

Al-fatihah.
Maaf dipinta juga buat payid dan semua.
Semoga ramadhan membawa barakah.
amin..

semuthitam said...

yid, mintak maaf eh, semua-semua sekali. jadi sepanjang ramadhan ini, ada baiknya kita mengelak dari menyebut perkataan 'kendu' supaya kita tidak akan mencarut pula kemudiannya. selamat berpuasa dan menjalankan ibadah lain. kalau terjaga malam tu, kejut la aku, kita qiam sama-sama...

jamie said...

huhu..selamat mjalani ibadah puasa dear..jgn sedih2..wlpun ramadhan, tp i still nk beramas mesra ala2 kasar..well, as u know it just me..:D
dah dah..nnt i dtg sakat u kt ofc ngn surprise k..nk tgk u melentuk liuk mnahan diri dari lapar dan dahaga bak kata mei lan..hahahahahaha...

so long,farewell..:-P

payid boyot!!!!

..shark.. said...

salam ramadhan payid.. maaf if ade salah dan silap.. al fatihah gak untuk abg beriani tu..

NZN said...

Salam Ramadhan Payid, entah kenapa I pun macam sebak jer baca cerita you ni. I dah 6 tahun duduk Johor nasi beriyahi sedap pun I tak tahu kat mana :(

Untuk ubati kesedihan u, I akan cuba belajar masak nasi beriyani yg sedap khas untuk u... :P

Selamat Berpuasa...

[-AnR-] said...

Selamat berpuasa juga Payid....

Maaf kalau ada salah silap yaa...

Membaca citer kamu teringat juga aku ngan seorang adik jual kopok lekor...setelah sekian lama aku x nampak dia, tiber ada orang len meniaga..aku tanya kat adik satu lagi......skali dia cakap....itu abang dia...and dah meninggal dunia.....terkejut gaks....huuurrmmmm....

Itu jerk nak komen...

daaaaa.....

Hazlinah said...

payid...bertuah abang tu dapat pembeli mcm payid yg secara tak langdung mendoakan dia pada bulan ramadhan, bukan mudah tu..
Abang tu baik tu, sbb tu org yg tak tahu nama dia pun boleh doakan dia ...siap dgn yasin lagi, mahal tu dik... :-)
itula kan ...dlm pada kiter menjalani hidup seharian, kiter tak ingat yg mati tu makin hari makin hampir ...mmmm insap jugak rasa baca entry ni ...

payid said...

vanilla
amin juga

semut
aku nk ckp juga buat kali terakhir. kau xkendu!

jamie
jgn kutuk i di bulan ramadhan. xbaik

shark
samala. aku pun mintak maaf juga pd kau

NZN
u buat i rasa seperti blogger yg sgt hebat kerana xsemua blogger ada gadis manis yg sudi belajar memasak nasi beriani yang sedap khas utk derang

AnR
semoga Allah merahmati roh para penjual makanan di bulan ramadhan ini

Hazlinah
semoga kita semua beroleh pengajaran. alhamdulillah, ada juga pahala saya menulis ni. eheh

jamie said...

hahaahaha..nak jugak!!!tak pedulik..:P