Thursday, August 19, 2010

amukan sang payid

dari dulu lagi i have some anger management issues. tahap kesabaran aku mmg telah dikenalpasti tidak berapa tinggi, terutama jika berhadapan dgn stupidity. cheh, poyo tak? hahah

pada masa zaman silam aku yg kelam, amukan kemarahan aku mencecah tahap menghempas barang2 yang menjurus kepada perlakuan vandalisme. itu tak masuk lagi dgn tutur kata yg menghiris kalbu. tapi menjelang dewasa, aku pun dah agk matang sikit and hv sum sense in my head. so normally bila marah, i just remain silent, for i'm afraid i might say sumthing that i would regret, maybe for the rest of my life. lagipun bila yusry KRU kata, diam adalah pintar, aku mmg mudah terpengaruh

perangai baran aku ni agk memberikan kesan juga kepada kerja aku. masa mula2 menceburi alam pekerjaan, apabila aku telah mengamuk kepada one of my cust lalu menghempas headset sampai patah dua, aku terpaksa tabahkan hati bekerja dgn menaip menggunakan sebelah tangan saja sambil sebelah lagi memegang ear and mouthpiece selama beberapa bulan. penyiksaan ok bekerja sedemikian rupa

tapi setelah beberapa tahun kerja, aku belajar sikit2 utk kawal kemarahan aku, walau kadang2 terlepas juga. every now and then aku kena tegur juga dgn team leader aku pasal benda ni. jadi aku xde argument langsung bila masa appraisal aku, points utk "high level of patience" itu dipadamkan dari attributes aku.

dan semalam, i lost my temper again with one of my kerek customer. i just lost it when he refused to listen to my explaination and started yelling back at me. masa tu yusry KRU pun aku lupa. so bila aku start tinggikan suara, cust ni yg kunun sensitif xleh kena tinggi suara sket padahal dia tengking aku tak hengat tadinya, sudah demand to be transferred to my manager.

lumrah bila kena complaint, lepas itu harusla ada sesi coaching dgn team leader. coaching ni mcm teguran atau soft reminder la supaya kesalahan tu tak diulang lagi. coaching sessions selalunya tidakla sgt digeruni, but they were never fun la. how can it be fun when ppl are pointing out ur mistakes satu persatu, kan? jadi aku sudah diremind supaya keep my cool all the time, under any given circumstances

tapi aku xsangka plak masa nk conclude the coaching session, team leader aku tiba2 memberikan kata2 hikmat "tak kendu xpe, yid. janji cool"

ok, bos aku pun mungkin cuba menafikan bahawa payid adalah kendu, but it's really awesome to hv a boss who speaks ur lingo. xdela teruk sgt coaching session aku kali ni

8 comments:

Anonymous said...

anne said:
sesuatu la pulak kalau tiba2 team leader pakai perkataan 'kendu'.. u tak rasa sesuatu kah?

Anonymous said...

anne said:
payid..sori terpost 2 kali

anata said...

i love your team leader hehe
she's one of the best n sporting team leader :D
sabo la yid,control your anger..
try do this:
bila marah,ko try xonteng ats kertas or renyukkan kertas.then mst calm sikit :D

sekian tips dari hot fm hehe

anata said...

i love your team leader hehe
she's one of the best n sporting team leader :D
sabo la yid,control your anger..
try do this:
bila marah,ko try xonteng ats kertas or renyukkan kertas.then mst calm sikit :D

sekian tips dari hot fm hehe

payid said...

anne
perlukah rasa apa2? i xde feeling2 ngn bos i tu. hahaha. btw kitorg mmg agk kamceng juge. xde makna rasa sesuatu

nina
ala, bos kau juge dlu. tapi bila marah, takat renyuk kertas xbest la. baik pegi amik wudhuk. hahahaha

semuthitam said...

yid, kalau lepas wudhu' tu kau semayang sunat dua rakaat lagi tenang yid. baca quran satu juzuk sekali...

"tak kendu takpe, janji cool, sudah la cool, beriman pulak tu!"

KooKoo said...

saya mmg tak kenal payid sgt tapi masa bertemu hari tu manis jek senyum. Ada element anger rupanya..hehe..tapi sume org pun ade so ...

payid said...

semut
dah la cool, beriman, single plak tuh!

kookoo
thank u for the compliment. tapi payid itu ada juga dark sidenye