Friday, September 29, 2006

cerita ramadhan 1

klu masuk arini, dah 6 ari umat islam bpuasa kat msia ni (klu yg bpuasa la kan? hehehe). dan setakat ni, dah 5 days in a row aku ke pasar ramadhan kt pekan tu yg sgt heaven ngn variasi mknan yg sedap sehingga menipiskan walletku di bln ramadhan ini. ari ptama puasa aku pegi pasar ramadhan yg sgt hazab dlm kolej je dan aku telah bjanji yg aku xkan beli kat situ lagi dan lebih rela xbuka puasa dpd beli kat pasar yg hazab tu (ok. tu over ye. xkan xnk bbuka kut kan? haha)

cerita psl pasar ramadhan yg sentiasa packed ngn org, aku sgt annoyed ngn perangai org2 kita yg ske bwk ank kecik ke pasar ramadhan ni. klu yg dah sekolah tu xpe la jugak lg. ni yg kecik2, masih xsekolah dan kejenye mbuat kacau saje. ada yg bwk sorg dua, ada yg jenis annual subscriber to the maternity hospital siap angkut smp 3,4 "askar2 kecik" derang ni. ada gak yg mjadikan benda ni jd family agenda lak dgn mbawa bini sekali bersama ank2. (bygkan psngn suami isteri muda yg masing2 memegang tgn ank sorg satu dan tgn sebelah lg mdokong anak juga). dun get me wrong. bukanla aku xsokong kempen kementerian pbangunan wanita, keluarga dan masyarakat yg suruh utamakan keluarga, semakin hari semakin syg tu. cuma klu ye nk tnjuk awk mpunyai keluarga yg bahagia, itu bukanla tmpat yg sesuai.

pada aku, ini sgt xpatut sekali. kehadiran anak2 kecil ini hanya akn meyesakkan pasar yg sedia sesak tu saje. dah la tu, klu perangai baik2 xpe gak. ini kat situ la nk bgurau2, main tarik2 tgn. bgaduh pn ada. dan ianya akn melambatkan pjalanan si parents utk mbeli belah sbb nk mengawal ank2 yg perangai camtu. (tu pn klu leh kawal). dan yg lebih penting, ia mghalang perjalanan org lain yg nk mbeli juadah brbuka dgn selesa (aku la tu)

klu pn nk ank2 ni mbuat pilihan juadah bbuka masing, tanya je la siap2 kat umah, masing2 nk mkn apa. dan klu derang xleh mbuat pilihan, maksudnye derang mmg xmemilih. bli je la pape kat pasar tu, msti derang mkn punye. and korg xrasa ke itu lebih baik ke dpd angkut budak2 tu ke pasar dan suruh derang wat pilihan, akhirnye duit korg gak yg kopak bila sorg nk tu, sorg nk ni. nak lak yg mahal2 kan. dah tu cuba byg derang semua chanting serentak "mama nk tu, mama nk ni" 3,4 org sambil menarik2 baju/ tgn anda yg dah penuh ngn beg plastik tu? horror, horror. haha

klu nk wat aktiviti keluarga ke hapa, g la bbuka ramai2 kat luar. xpn klu berani, g bli juadah bbuka kat pasar tu, pastu g bbuka ala2 piknik kat tepi pantai ke, air terjun ke. ala, bukannye ada antu pn kan bln puasa ni w/pn time maghrib. hehe. ala, lgpn time bbuka kat umah tu pn kan dah bbuka bsama keluarga. xyahla nk beraktiviti kat pasar ramadahan lg sblm tu.

lgpn, korg hanya akn mdedahkan ank2 itu kpd bnda2 yg xmenyihatkan. habuk, asap, panas lg. dgn sesaknye. tu xmasuk lg org2 yg jenis batuk/bersin xreti nk coverinas dan akhirnye spreadkan kuman tu kpd ank2 yg lemah antibodinye. itu xmasuk lg pendedahan awl yg diberi kpd ank2 tu kpd pakaian seksi para awek yg xreti nk hormat bln puasa. kecik2 dah tgk org pki sendat2, seksi2, belah sana, belah sini. haruslah dah besar jd satu mcm budak tu kang

jd pd para pbaca yg ada ank tu, xyah la bwk ank2 kecik tu ke pasar ramadhan. xde faedahnye. ngaco org lg ada la. nnt dah besar sket, dah berakal, leh la klu nk dibawa. nk wat stail bpk aku pn leh. suh kitorg je bli semua mknan, dia tggu lam kete sbb kununnye susah nk parking (tp mmg btul susah parking pn). tp kitorg tau sbnanye dia mls nk bsesak2 g bli mknan, so dikerah je la kitorg 3 beradik ni. pandai ye bpk aku tu.

jd, selamat bbuka la kpd korg semua ye

*aku sbnanye dah taip bende ni sejak siang td. sekali xleh publish, ilang semua. sib baik sblm tu aku smpat save bnda ni dlm pendrive. oleh sebab siang td aku puasa, jd xleh carut. jd skang aku nk mcarut puas2, tapi aku xtulis kat sini la. nnt korg baca siang kurang pahala puasa tu. sekian terima kasih*

4 comments:

Anonymous said...

Muakakaka.. tensen ye dak payid.. sabo dik sabo.. byk pahala bulan posa sabo2 nih.. mmg meluat tgk mak bapak yg x reti nak jaga anak2 nih. Lagi meluat kalau yg sibuk ngan stroller2 langgar kaki org tak ingat dunia, ingat jalan tu dia nya sebab dia ada stroller. Aku bawak stroller taruk anak2 aku yg ramai dalam kota tu baru tahu hahaha

Dila said...

ermmmm..takpe la payid..dah anak2 dorang...siang bapaknye keje...ptg2 tu la nak ajak anak2 g beli juadah buke pose..ekekkeek..bukan pe..nak cakap camner ekkk...ko pisces kan? rasenye pisces ni kurang suke kanak2..tp bg aku..aku suke la plak tgk bebudak nih join mak bapak dorang beli2 buke pose..sebab ape...kalau aku salu melayan anak buah aku yang sorang tu pun..besenye aku syh dorang pilih sendiri...barulah seronokkkk!!!ni aku tau..bukan ko!!

Anonymous said...

a'ahh.. bukan bulan posa je mcm ni payid, hari2 biasa kat paso malam pun cenggini ler rutinnya. kdg2 rasa nak picit je telinga budak kecik tu.. hehe.. jahatnya!!!

payid said...

kak jebon
klu x saba dah lama saya amik stroller langgar je budak2 tu

akupunyahati
pisces xsuka budak2 jahat dan perasan comel je. budak2 baik pisces suka

lily
jgnla picit telinga budak tu. nnt dia nangis, bapak dia picit telinga kita plak. ahahah